امروز دوشنبه 18 آذر 1398

ساختمان پزشکان

drtakhfif/bala khabar
زمان انتشار: شنبه 25 آبان 1398

متروی هشتگرد به قزوین در هاله ای از ابهام مسؤولان بر سر دو راهی قرار گرفتند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، بیش از 16 سال است که از مطرح شدن پروژۀ متروی هشتگرد به قزوین می‌گذرد و در این مدت بارها مسؤولان استان پیرامون نحوۀ اجرا و ضرورت‌های احداث آن با یکدیگر به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداختند ولی هنوز تکلیف این پروژه مشخص نیست.

برخی مسؤولان استان از ادامه طرح متروی هشتگرد به قزوین و بعضی دیگر از متوقف شدن آن و راه‌اندازی یک خط جدید مستقل از تهران به قزوین سخن می‌گویند.

این مترو در طرح اولیه به طول 74 کیلومتر و 7 ایستگاه با ظرفیت جابه‌جایی بیش از 13 هزار و 451 مسافر در ساعت است که احداث و اتصال آن به شبکه متروی تهران موجب ساماندهی حمل‌ونقل یکپارچه و سریع بین شهرهای قزوین و تهران می‌شود.

به ظاهر این مترو یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان قزوین است، ولی تاکنون خبری از آغاز عملیات اجرایی آن به گوش نمی‌رسد و معلوم هم نیست چه سرنوشتی در پیش روی دارد.

بلاتکلیفی ساخت متروی هشتگرد به قزوین

علی فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: به دلیل اینکه مطالعات متروی هشتگرد به قزوین در سال‌های 82 تا 85 صورت گرفته، سرعت آن 160 کیلومتر لحاظ شده که با توجه به تکنولوژی‌های امروز حمل و نقل پایین است.

وی اضافه می‌کند: امروز بعد از گذشت این همه سال، ما شاهد پیشرفت تکنولوژی در حمل‌ونقل هستیم، به همین دلیل می‌طلبد در مطالعات اولیه این پروژه بازنگری صورت گیرد.

این مسؤول بیان کرد: اکنون مشاور طرح در حال بازنگری مطالعات و بررسی است که اجرای این مترو بهتر بوده یا اینکه خط مستقل دیگری از قزوین به تهران کنار اتوبان با سرعت بالای 300 کیلومتر راه‌اندازی شود.

فرخزاد اظهار می‌کند: بعد از اتمام مطالعات، مسؤولان استانی مصوبات نحوه اجرای طرح را تصویب می‌‌کنند و سپس به وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی ارجاع می‌دهند تا با تصمیم نهایی مسؤولان کشوری، اقدامات لازم در عملیاتی شدن آن صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین به اعتبارات ساخت این پروژه اشاره کرده و می‌گوید:هزینه ساخت این پروژه با اعتبارات دولتی ممکن نیست بلکه باید از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی محقق شود.

 این مسؤول پیش‌بینی می‌کند تا سه ماه آینده مطالعات فاز نخست متروی هشتگرد به قزوین به اتمام برسد و پروژه وارد فاز دوم مطالعات شود و سپس برای عملیاتی شدن آن با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرارداد منعقد گردد.

وی ادامه می‌دهد: البته بعد از اتمام مطالعات فاز نخست می‌توان با بخش خصوصی وارد انعقاد قرارداد شد به شرط اینکه سرمایه‌گذار همزمان طرح و ساخت را در اجرا بپذیرد.

تقویت خطوط ریلی راه‌آهن جایگزین مترو شود

این در حالی است که تاکنون مسؤولان راه و شهرسازی استان قزوین هیچ مسؤولیتی در اجرای متروی هشتگرد به قزوین ندارند و معتقدند باید وزارت راه و شهرسازی مسؤولیت آن را بر عهده بگیرد و اکنون نیز درگیر ساخت پروژه دو خطه کردن راه‌آهن تهران به قزوین هستند که مهم‌ترین پروژه این سازمان می‌دانند. البته باید گفت دوخطه کردن راه آهن تهران به قزوین نیز از وعده‌های سفر نخست حسن روحانی رئیس جمهور به استان قزوین بود که قرار بود تا پایان عمر دولت یازدهم به اتمام برسد.

مسؤولان این نهاد تقویت خطوط ریلی راه‌آهن را بهترین راهکار در افزایش سرعت سفر، جابه‌جایی تعداد مسافران و کوتاه شدن مسیر سفر می‌دانند و بر همین عقیده پروژه‌های خود را ادامه می‌دهند.

ناگفته نماند اکنون پروژۀ دو خطه شدن راه‌آهن تهران به قزوین پیشرفت فیزیکی خوبی دارد که با افتتاح آن مسیر ریلی منطقه تکمیل خواهد شد.

ولی عبدالمحمد زاهدی استاندار سابق قزوین مرداد ماه سال جاری با اشاره به اینکه با پایان عملیات دو خطه شدن خط آهن قزوین - تهران بخشی از ترافیک این محور از جاده به ریل منتقل می‌شود ولی بر ضرورت ادامه دادن مترو هشتگرد به قزوین با توجه به حجم بالای سفرها در این استان تاکید کرده بود. وی همچنین کاهش سوانح جاده‌ای، رونق گردشگری و توریستی، افزایش امنیت و تعداد جابه‌جایی مسافران را از دیگر مزایای اجرای مترو عنوان و ساخت آن را ضروری می‌دانست.(بیشتر بخوانید)

مترو هشتگرد به قزوین با قطار سریع‌السیر همخوانی ندارد

صادق فتحی دبیر شورای ترافیک استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: متروی تهران به هشتگرد رسیده ولی مشخصات آن با قطار سریع‌السیر همخوانی ندارد و همان قطار با سرعت پایین است به همین دلیل اگر می‌خواهیم قطاری با سرعت بیش از 180 کیلومتر داشته باشیم باید اصلاحات لازم در مطالعات آن صورت گیرد.

وی ادامه می‌دهد: البته اداره کل راه و شهرسازی معتقد است اگر ریل قطار قزوین به تهران را دو خطه کند می‌تواند وضعیت و سرعت ناوگان‌ها را بهبود و ارتقا دهد به همین دلیل سرمایه‌گذاری جدیدی در متروی هشتگرد به قزوین را ضروری نمی‌بیند.

این مسؤول بیان می‌کند: اکنون مسؤولان استان قزوین تصمیم گرفتند مشاور مربوطه، مطالعات خود را در خصوص انتقال متروی هشتگرد به قزوین، راه‌اندازی خط راه‌آهن جدید و اتصال شهرها از هشتگرد به محمدیه و قزوین و محل دپو کردن مسافران قزوین از سمت شمال غرب کشور را انجام دهد.

فتحی اضافه کرد: مشاور با بررسی این موارد، امکان‌سنجی و براورد مالی می‌کند تا در جلسه‌ای با حضور مسؤولان استانی تصمیم نهایی اتخاذ شود و سپس در جذب سرمایه‌گذار آن اقدامات لازم صورت گیرد.

وی پیش‌بینی می‌کند مطالعات این طرح ابتدای سال آینده به اتمام برسد و سپس اقدامات لازم برای جذب سرمایه‌گذار و عملیاتی شدن پروژه صورت گیرد.

متروی هشتگرد باید به قزوین برسد

ولی روح‌اله بابایی‌صالح نماینده مردم شهرستان‌های آوج و بوئین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به اینکه بسترسازی و اقدامات لازم در احداث متروی تهران به هشتگرد صورت گرفته بهتر است همین پروژه تا قزوین ادامه یابد.

وی ادامه می‌دهد: ادامه این مترو تا قزوین با توجه به اینکه مطالعات آن انجام شده و از نظر اقتصادی به صرفه است راحت‌تر می‌توان اقدامات لازم را در ساخت آن انجام داد تا اینکه یک خط مستقل دیگری از تهران به قزوین راه‌اندازی شود.

این مسؤول ابراز کرد: راه‌اندازی این مترو موجب کاهش آلودگی هوا، ترافیک و هزینه‌ها خواهد شد به همین دلیل اجرای آن اهمیت ویژه‌ای دارد و باید محقق شود.

حکمت‌الله داودی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: مجموعه مدیریت شهری هنوز نقشی در احداث متروی هشتگرد به قزوین ندارد ولی اگر ساخته شود و در محدوده شهری باشد مسؤولان این مجموعه وارد میدان خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آنچه امروز به نظر می‌رسد مسؤولان استان قزوین در ادامه ساخت متروی هشتگرد به قزوین و یا توقف آن و ساخت یک خط جدید مستقلی از تهران به قزوین بر سر دو راهی قرار گرفتند.

پروژه‌ای که قرار بود سال‌ها قبل راه‌اندازی شود و امروز گره‌گشای بسیاری از مشکلات در حوزه حمل و نقل باشد و خدمات مطلوبی به مسافران ارائه دهد ولی هنوز تکلیف آن مشخص نیست.

البته امیدواریم با توجه به گذشته بلاتکلیفی پروژه متروی هشتگرد به قزوین که از سال 82 تاکنون به طول انجامیده، مسؤولان استان قزوین در راه‌اندازی آن سریعتر تصمیم بگیرند تا مجبور نباشند در سال‌های آینده، مجدد مطالعات انجام شده را به دلیل مشمول زمان بازنگری کنند.

گزارش از زهرا محبی

انتهای پیام/77009/خ

منبع: فارس نیوز
برچسب ها :
aroostakhfif/zir khabar.mashhad
کفش فوق العاده آدیداس drtakhfif/shiraz drtakhfif/karaj drtakhfif/tehran
نیازمندی ها