امروز پنج شنبه 3 مهر 1399

ساختمان پزشکان

drtakhfif/bala khabar
زمان انتشار: سه شنبه 21 مرداد 1399

محور بندرعباس لار جهرم پیشانی اقتصادی کشور است

به گزارش سرویس شهرستان‌های خبرگزاری فارس از لارستان، محمدرضا باقری فرد در نشستی خبری ضمن تبریک روز خبرنگار، اظهار داشت: نقش خبرنگاران در اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی آحاد جامعه بسیار کلیدی است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین و اولویت‌دارترین پروژه حوزه استحفاظی اداره‌کل راه و شهرسازی لارستان، پروژه جهرم-لار-بندرعباس است افزود: در سال جاری بیش از ۶۰ مکاتبه با مسوولان رده‌های مختلف به‌ منظور سوق دادن نگاه آنان به این طرح مهم انجام‌شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با تقدیر از تهیه مطالب مفید و مطالبه‌گرایانه از سوی رسانه‌ها و ضمن تشکر و ابراز خرسندی از موضع‌گیری امام‌جمعه لارستان در توجه مسئولان به ایجاد زیرساخت‌ها در این شهرستان طی هفته اخیر، تصریح کرد: اگر توانستیم بحث راه‌ها را حل کنیم سایر مشکلات در مباحث اشتغال، سرمایه‌گذاری، به‌ طور غیرمستقیم بر تورم و غیره اثرگذار است.

باقری فرد با تأکید بر اینکه طی ۲ سال اخیر پروژه دوبانده شدن محور جهرم-لار-بندرعباس به‌ عنوان یک طرح اولویت‌دار در دیدگاه تمام مسوولان کشور، استان و شهرستان قرار دارد، خاطرنشان کرد: خواست عمومی و مطالبه به‌حق مردم همچنین وقوع اتفاقات ناگوار، منجر به توجه بیش‌ازپیش به این محور شده است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه درگذشته به دلائل مختلف حساسیت  و توجه چندانی برای دوبانده سازی مسیر بندرعباس-لار-جهرم صورت نگرفته است، ادامه داد: در حال حاضر به لحاظ اعتبارات در بدترین حالت هستیم و علیرغم این موضوع امسال در قانون بودجه ۲۵ میلیارد تومان به پروژه جهرم-لار-بندرعباس در نظر گرفته‌شده که بین ۳ اداره کل فارس، لارستان و هرمزگان توزیع می‌شود.

باقری فرد با بیان اینکه در سال گذشته با حضور وزیر راه مراسم کلنگ زنی ۳۰ کیلومتر از این محور انجام شد و در آن مراسم ۲۴ کیلومتر باقی‌ مانده از محور لار به جهرم با تقاضا از مقام عالی وزارت، پیمانکار سه‌راهی جویم تا تقاطع بنارویه تعیین شد، بیان کرد: برای انجام سیر مراحل اداری این ۲۴ کیلومتر ۴ ماه زمان صرف شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با بیان اینکه از ۱۰۵ کیلومتر طول مسیر لار به جهرم، ۳۲ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و مابقی نیز تعیین تکلیف شده و به پیمانکاران واگذارشده است، یادآور شد: از ۸۵ کیلومتر لار به سمت بندرعباس نیز ۱۹ کیلومتر آن به پیمانکار واگذارشده و در حال انجام مراحل تکمیلی است.

وی با بیان اینکه طبق مکاتبه انجام‌ شده در هفته اخیر با وزیر راه 60 کیلومتر از محور لار-بندرعباس را به دو قطعه ۲۵ و ۳۵ کیلومتر تقسیم و خواهان انجام مناقصه شده‌ایم، گفت: مقام عالی وزارت با نگاه مثبت، این قضیه را پذیرفته‌اند و برای انجام سیر اداری دستور لازم را داده است همچنین با توجه به هموار بودن منطقه و وجود معادن مناسب در این خطه، انتظار می‌رود با ورود شرکت‌های راه‌سازی به این پروژه، شاهد تحرک در آن باشیم.

باقری فرد با اشاره به اینکه از تخصیص بودجه‌های لازم همچنین تأمین اعتبارات استانی بتوان تا تیر ماه سال آینده ۳۰ کیلومتر از محور جهرم-لار-بندرعباس را زیر بار ترافیکی قرار داد، بیان کرد: امید می‌رود با توجه به پیگیری‌ مستمر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از کانال‌های مختلف بتوان به نتایج مطلوبی دست‌ یافت.

وی با بیان اینکه به‌ عنوان یک مسوول از وضع موجود محور جهرم-لار-بندرعباس راضی نیستم و باید راهکارهایی برای رفع عقب‌ماندگی‌ها اندیشیده شود، تصریح کرد: باید تلاش کرد تا طی ۳ سال آینده بخش‌های مهم این محور زیر بار ترافیکی برود چراکه با توجه به حجم بالای ترافیک به دلیل هموار بودن مسیر، کم بودن استهلاک ماشین‌آلات سنگین، وجود متعدد مجتمع‌های خدمات رفاهی مناسب، محل اسکان مناسب، گردنه کمتر در محور جهرم به لار تا بندرعباس، رو به افزایش است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان محور بندرعباس-لار-جهرم را پیشانی اقتصادی کشور معرفی کرد و یادآور شد: به دلیل نزدیکی این مسیر به بنادر مهم شهیدان رجایی و باهنر این محور به محوری ترانزیتی و تأثیرگذار تبدیل‌شده است.

باقری فرد با تأکید بر اینکه ۲۰۴ کیلومتر از محور بندرعباس-لار تا جهرم در حوزه اداره کل راه و شهرسازی لارستان قرار دارد، ادامه داد: باید به دنبال راهکاری برای افزایش اعتبارات و تخصیص بودجه از محل پروژه‌های توازن ملی به این طرح بود و با اتفاق‌نظری که نسبت به این پروژه وجود دارد انتظار می‌رود اتفاقات خوبی در آینده در خصوص پروژه رخ دهد.

وی بیان کرد: تا سال آینده با بهره‌برداری از آزاده راه شیراز اصفهان همچنین خرامه به سروستان، محور لار-جهرم به قطب اصلی کریدور اقتصادی کشور تبدیل می‌شود.

باقری فرد از خیرین خواست بخشی از کارهای خود را به سمت راه‌سازی سوق دهند و تأکید کرد: احداث راه‌های استاندارد و ایمن، باعث کاهش تصادف و به‌تبع آن کاهش اثرات منفی اقتصادی و روانی ناشی از آن می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با طرح پیشنهاد سرمایه‌گذاری در زمینهٔ احداث راه به سرمایه‌گذاران، بیان کرد: در حال حاضر اقدامات خیرخواهانه در بعد راه‌سازی در حوزه اداره کل راه و شهرسازی لارستان به‌عنوان یک الگو در کشور معرفی‌ شده است.

 باقری فرد خاطرنشان کرد: تحقق ایجاد این اداره کل حق مردم این خطه است و در حال حاضر بسیاری از مطالبات مردم در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای به دلیل عدم وجود این زیرساخت در لارستان از لحاظ قانونی، مالی و غیره در اختیار ما نیست و فقط مسئولیت راهداری بر عهده ماست و در حوزه حمل‌ونقل اگر تشکیل شود، خدمات بهتر صورت می‌گیرد که تحقق آن  نیازمند پیگیری از سوی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اداره کل راه و شهرسازی و اصحاب رسانه است.

وی با اشاره به اینکه محور لار به سمت بستک به لحاظ گردشگری، خدماتی، تجاری، بازرگانی، بهداشت و درمان، فرهنگی، حمل‌ونقل دارای اهمیت بوده و از سال گذشته دارای ردیف اعتباری ملی است، اظهار داشت: ۱۶ و نیم کیلومتر آن به پیمانکار واگذار شده و به دلیل کمبود اعتبارات آن را به سه بخش از گردنه تا سنگ‌شکن نظری، تا انتهای باغ شهری، سنگ‌شکن کاملی به سمت هرمود تقسیم‌ شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در توضیح علت غفلت از طرح‌های بازآفرینی شهری و بافت تاریخی شهر لار، افزود: لازم است در آینده جلسه‌ای به میزبانی اداره کل راه و شهرسازی لارستان با حضور شهرداری، شورای شهر، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌های مرتبط با شرکت خبرنگاران برگزار شود تا اقدامات صورت گرفته در زمینهٔ بافت تاریخی شهر لار رسانه‌ای شود.

وی از تصویب طرح مطالعاتی بافت تاریخی شهر لار در کمیسیون ماده ۵ استان فارس خبر داد و یادآور شد: این کار مطالعاتی به شکلی جامع و کامل توسط دانشگاه شیراز انجام‌ شده و اکنون هر سرمایه‌گذار می‌تواند در بافت ۱۲۰ هکتاری بافت تاریخی شهر لار ورود پیدا کند و مجوزهای قانونی را از شهرداری دریافت کنند.

باقری فرد بابیان اینکه انجام هر کاری در بافت تاریخی نیازمند همکاری و همراهی دستگاه‌های مرتبط و مردم است، بیان کرد: خوشبختانه به جهت آنکه بافت تاریخی شهر لار پویا و زندگی در آن جریان دارد، با توجه به تصویب طرح جامع زمینه سرمایه‌گذاری و انجام بسیاری از کارها نظیر بازسازی کاروانسراها، استفاده بهینه از میدان بار قدیم و غیره امکان‌پذیر است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با اشاره به اینکه این اداره کل، فقط مجری اتمام پروژه کتابخانه مرکزی شهر لار و در زمینهٔ تأمین اعتبار هیچ دخل و تصرفی ندارد، یادآور شد: با توجه به طولانی شدن زمان احداث آن در صورت تأمین اعتبار این مکان به پایان خواهد رسید.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات اقتصادی، جهش قیمت‌ها و عدم ثبات آن در برخی از پروژه‌ها مثل روکش آسفالت جاده صحرای باغ، پیمانکاران استقبالی نمی‌کنند و ۹ بار آگهی مناقصه آن در روزنامه‌ها درج‌ شده است.

باقری فرد در زمینهٔ احداث راه‌آهن نیز پیشنهاد احداث راه‌آهن زاهد محمود لارستان به عسلویه را مطرح کرد و گفت: در صورتی‌که این پروژه اجرا شود، امکان اتصال به بندرها مهم، وصل شدن به راه‌آهن سراسر کشور مثل شیراز بوشهر و بوشهر به خوزستان همچنین جابجایی بار فراهم می‌شود و تمام شهرستان‌های حوزه اداره کل لارستان از برکات آن بهره مند می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان بابیان اینکه کار مطالعاتی پروژه‌های راه‌آهن این شهرستان توسط اداره کل راه آهن فارس در حال انجام است، افزود: در حال حاضر امکان تردد شهروندان از ایستگاه راه آهن زاهدمحمود به مقاصد تهران و مشهد فراهم شده و این مهم باعث رونق بیش از پیش روستاهای محروم این مناطق شده است.

وی وجود برخی عوامل مثل نقدینگی را علت گرانی مسکن در شهرهای لار، گراش و اوز دانست و تصریح کرد: مالیات بر خانه های خالی مربوط به شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر است و شامل شهرهایی نظیر لار نمی شود.

این مسوول با اشاره به اینکه در راستای کاهش قیمت مسکن همچنین تقاضای بالا برای خرید مسکن و سرمایه گذاری در زمینه ساخت و ساز پیشنهاد ایجاد شهر یا شهرکهای جدید در شهرهای لار، اوز و گراش مطرح شده است، بیان داشت: به جهت آنکه در شهرهایی نظیر لار، محدوده ای برای الحاق به آن وجود ندارد، باید یک مکان جدید را برای احداث شهر معین کرد که اکنون در مرحله انتخاب مشاور به منظور مکان یابی قرار دارد.

باقری فرد با اذعان به اینکه جاده معروف به «تل تله» بخش بیرم بر اساس فهرست بهای برآورده شده سال 99، ردیف ملی برای اجرای آن پیش بینی شده است، ادامه داد: برای اجرای پروژه «تل تله» بخش بیرم علیرغم پیگیری مستمر از پیمانکاران بومی و غیربومی، با وجود ۷ بار انتشار آگهی مناقصه در روزنامه هیچ پیمانکاری حاضر به شرکت در مناقصه نیست و متقاضی وجود ندارد.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با بیان اینکه هفته گذشته نامه احداث جاده آبکنه به صحرای باغ به کارگروه ارزیابی و بررسی طرح های عمرانی کشور وابسته به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده و در نوبت رسیدگی قرار دارد، اضافه کرد: با توجه به بررسی لازم، در صورت مصوب شدن پروژه، طرح برای انجام مطالعات و تعیین ردیف در ماده ۲۳ برنامه و بودجه کشور ارسال و دارای ردیف ملی می شود و سالیانه برای آن اعتبار تعلق می گیرد.

انتهای پیام/ س

منبع: فارس نیوز
برچسب ها :
aroostakhfif/zir khabar.mashhad
کفش فوق العاده آدیداس drtakhfif/shiraz drtakhfif/karaj drtakhfif/tehran
نیازمندی ها